דפים

יום שלישי, 16 בינואר 2018

סטודנטים כותבים: קלטות יאיר נתניהו, תפקידי התקשורת ומה שביניהם. מאת: מאורו נצר


         קלטות יאיר נתניהו, תפקידי התקשורת 
     ומה שביניהם מאת: מאורו נצר*  




                                  



בשבוע האחרון אנו עדים לסיפור חדש - בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהקלטות, שהוקלטו על ידי אחד הנוכחים ברכב, נשמע יאיר נתניהו בהתבטאויות לא מחמיאות כשהוא משתולל ושיכור. בנוסף, גם הידיעה שמאבטח מטעם המדינה ורכב מטעם המדינה הולכים איתו לכל מקום (גם למועדוני חשפנות) לא מוסיפות ליאיר נתניהו נקודות חיוביות, גם אם נושא זה כלל לא באחריותו.

קודם כל אני רוצה להתייחס לאבטחה על יאיר נתניהו - יאיר נתניהו נהנה מאבטחה צמודה מהרגע שאביו נבחר לשלטון (או במילים אחרות: כבר המון שנים). אבטחה צמודה פירושה מאבטח אישי צמוד ורכב. אולם, נושא זה נבחן על ידי גופים בטחוניים במדינת ישראל ואין יאיר קובע לעצמו מה הוא צריך ומה לא. גם אם זה נראה רע, זכותו של יאיר נתניהו ללכת למועדוני חשפנות, אבל נוצרת בעייתיות כאשר האבטחה הצמודה והרכב הצמוד מגיע מכיסינו. אבל בנושא זה יאיר אינו מחליט כלל ואין אני מאמין שיש להאשימו.

בהקשר להתבטאותיו של יאיר נתניהו - אני לא רוצה לנפץ את חלומם של אנשים מסוימים, אבל אנשים נוטים לדבר שטויות כשהם שיכורים. לא רק שהם מדברים שטויות אלא שגם לא שמים לב כלל מה הם אומרים ועל מה זה מתבסס. יאיר נתניהו התבטא בצורה רעה מאוד כלפי החברה שלו לשעבר, אבל - בשיחות גברים לפעמים שומעים דברים גרועים יותר. יותר מזה - האם בחורות לא מדברות בצורה כזו כשהן בקבוצה רק של בנות? או כשהן שיכורות? זכותו של יאיר נתניהו להתבטא כך גם אם "זה לא נראה לנו". אני די בטוח שכל אחד מאיתנו התבטא בעבר בצורה כזו או אחרת.
הדבר היחיד שנראה לי באמת בעייתי, על אף שזה נאמר כאשר הוא שיכור - הוא המשפט שבו אומר יאיר שאבא שלו סידר עסקה לאבא של בן אדם אחר בהמון המון כסף. נושא זה ראוי לבדיקה ולא משנה מה הנסיבות. אך הדבר הזה מוביל אותי לשאלה האמיתית הבאה הנוגעת לתחום התקשורת - אם לא היה משפט זה בהקשר של מתווה הגז, האם הקלטת הזאת הייתה משודרת? האם זכותה של תקשורת להכפיש שמו של אדם, רק בגלל היותו בן של ראש הממשלה שמנוגד לאג'נדה התקשורתית הרווחת בישראל? האם מבחינה מוסרית זה תקין לשלם על קלטת זו כסף כדי לשדרה בשעת שיא של רייטינג?

כמו שאמרתי יש נושאים שראויים לבדיקה ויש נושאים שכלל לא קשורים לשום אדם אחר שהוא אינו יאיר נתניהו, השאלה הנשאלת - מה גבולות התקשורת הישראלית?

אני לא מסכים עם דברי יאיר נתניהו, אני לא מתחבר אליהם והם לא נראים לי בסדר כלל. אבל מהם התפקידים האמיתיים של התקשורת?

המחבר הנו סטודנט לתואר שני בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן


2 תגובות:

  1. "אנשים מדברים שטויות אלא שגם לא שמים לב כלל מה הם אומרים ועל מה זה מתבסס":

    "גם אם זה נראה רע, זכותו של יאיר נתניהו ללכת למועדוני חשפנות"

    - ועל סמך מה החליט הכותב שמועדון חשפנות זה דבר רע?

    השבמחק
  2. "גם אם זה נראה רע, זכותו של יאיר נתניהו ללכת למועדוני חשפנות, אבל נוצרת בעייתיות כאשר האבטחה הצמודה והרכב הצמוד מגיע מכיסינו. אבל בנושא זה יאיר אינו מחליט כלל ואין אני מאמין שיש להאשימו".

    אז איך אתה מסביר שלאהוד אולמרט היו 3 בנים: אריאל, שאול ודנה, כאשר דנה הייתה פעילת שמאל, שלא רק אתה כאיש ימין לא היית אוהב, אני בספק אם אפילו יאיר מרכז לפיד של היום היה מתחבר לדעות שלה פעם. דנה הייתה בסכנת חיים מוחשית על ידי הברוך מרזלים שיכלו כל יום לרצוח אותה ולא הייתה עליה שום אבטחה.

    השבמחק