דפים

יום שני, 15 בפברואר 2016

סטודנטים כותבים: פרשת גל בק וההענשה הציבורית

פרשת גל בק וההענשה הציבורית
מאת: דניאל אליאס*

                                           

פחד גדול שקיים אצל רבים מאיתנו, הוא שרשויות החוק אינן מבצעות את תפקידן כמו שצריך או מבצעות אותו באופן חלקי. מגיל קטן, הרגילו אותנו להאמין שאם יקרה משהו לא בסדר- המשטרה תטפל בזה ואין מה לדאוג. אך במקרה של גל בק זכרונו לברכה, נראה כי אזרחים רבים התאכזבו מהחלטות רשויות החוק והחליטו לבצע הענשה ציבורית ברשת במטרה להוציא את האמת אל האור.
ב-9 ביולי 2005 לפנות בוקר, נהרג רוכב הקטנוע גל בק בעת שחצה צומת. התאונה הייתה מול רכב בו נהגה שני פלטי, בת 19 בזמנו, שחצתה את הצומת והתנגשה בקטנוע בחוזקה. לאחר פחות מחודשיים, קיבלה משפחת בק הודעה כי התיק נסגר מפאת חוסר ראיות.
מספר ראיות, עליהן מפרטת גליק (2015) בכתבתה, לא הסתדרו. על פי החוקר האזרחי לתאונות דרכים דוד נמרי, לא קרה מקרה בו נסגר תיק כה מהר כאשר מדובר בתאונה כה קטלנית. לאחר חישובים וחזרה לזירת האירוע, הוא טוען כי פלטי עברה באדום ונסעה במהירות מופרזת. עוד הוא מוסיף, כי הדבר הראשון שהיה צריך לעשות הוא בדיקת אלכוהול לנהגת- בדיקה שאולי התבצעה, אך ללא שום זכר לכך בתיק הראיות. מלבד זאת, לטענת פלטי, היא נהגה במהירות של 40-50 קמ"ש בעוד שעל פי בוחן תנועה של תאונות דרכים, הנהגת נסעה במהירות של 82 קמ"ש לפחות. יתר על כן, התפרסמו מספר רב של עדויות שלא ניתן להתעלם מהן: "גל נפגע מנהגת שנסעה במהירות מופרזת" ו- "הנהגת הפוגעת נכנסה לצומת לבדה ובנסיעה שוטפת ובמהירות" ועוד. האם ניתן להאשים את הציבור שמרגיש כי נעשה כאן אי-צדק?
מזה זמן רב פרשת גל בק מתוקשרת ומדוברת בזירה האינטרנטית. הציבור מושפע מהתקשורת, את זה אנו כבר יודעים, אך במקרה של פרשה זאת ניתן לראות דוגמה למצב בו הציבור השפיע על התקשורת, שהרי בזכות הציבור  פרשה זאת מתוקשרת ומוכרת כפי שהיא היום. באמצעות השיח הנרחב ברשתות החברתיות ואף מחאה שקטה שהתקיימה ביוזמת משפחתו של גל, התקיים דיון מיוחד בכנסת במטרה חייב את הפרקליטות לפתוח מחדש את התיק. הלחץ שהפעיל הציבור הניע את כלי התקשורת לעקוב ולדווח על התפתחות האירועים, מה שהוביל לחידוש החקירה ב-22 ביולי 2015. 
אנשים רבים מאמינים כי הסיבה לסגירת התיק היא מפני שהנהגת היא ביתו של איש העסקים נדב פלטי ומגיעה ממשפחה עשירה ומקושרת. קיימות קבוצות פייסבוק העוסקות בפרשה, "שני פלטי שולץ דרסה והרגה את גל בק" היא אחת מהן, והדיון בנושא ברשתות החברתיות נרחב. כאשר מחפשים את שמה של הנהגת באנגלית בפייסבוק, מגיעים לתוצאות רבות, רובן- עוסקות באי צדק שנעשה לטענת אנשים רבים. משתמשים בפייסבוק קוראים להעניש את הנהגת בחומרה ולתקן את אי-הצדק שנעשה למשפחתו. בית הדין לא הרשיע את פלטי, אך ללא ספק מתרחשת הענשה ציבורית ברשת. הציבור מבין כי יש בידיו  כוח רב, וכעת הוא רוצה להשתמש בו.
מאז התאונה נעשו תחקירים אודות הפרשה והיו ניסיונות של המשפחה לפתוח את התיק מחדש , הוגש ערעור אולם  ב-21.1.16 הודיע פרקליט המדינה כי ערעור המשפחה נדחה וכי הנהגת הדורסת לא תועמד לדין.
פרקליט המדינה הודה: "נעשו טעויות בתום לב, אך אין מספיק ראיות להעמדת הנהגת לדין" (הראל ועדן, 2015). משפחת בק ואזרחים רבים אשר קראו להענשת הנהגת לא הצליחו להשיג את מטרתם העליונה אך ברשת החברתית היא כבר הועמדה לדין מזמן.

רשימת מקורות
גליק, י. (2015). יומן - כך טויחה התאונה הקטלנית שבה נהרג גל בק ז"ל. YouTube[video file].
הראל, צ. ועדן, מ. (2015, 22 ינואר). תיק גל בק לא ייפתח מחדש.  ישראל היום, 7.
(ל.ת). (2016). פרשת גל בק. ויקיפדיה. נדלה  מ https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA_%D7%92%D7%9C_%D7%91%D7%A7

*המחברת הנה סטודנטית שנה א' בביה"ס לתקשורת, אונ' בר אילן

תגובה 1:

  1. הערה קטנה לסטודנטית לתקשורת ביתו- זה הבית שלו. בתו- זו הבת שלו

    השבמחק