דפים

יום ראשון, 29 במרץ 2015

מראה מראה שעל הקיר, של מי הפרופיל היפה בעיר?


                                                           מאת: רוני גלם

"מראה מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר?" שאלה המלכה את המראה בסיפור של שלגיה. במשך שנים ענתה המראה למלכה "את הכי יפה בעיר", אך ביום בו שינתה המראה את תשובתה, הורתה המלכה להרוג את שלגיה.

אך האם בהרג עסקינן? סביר להניח שעדיין לא, ויסלחו לי חבריי האופטימיים (שלרוב אני נמנית עמם) על השימוש במונח "עדיין".
בשנים האחרונות הרשתות החברתיות, שהשימוש בהן נתפס כמובן מאליו, ממלאות את מקומה של המראה. כמות ה"לייקים" קובעת מה נלבש, לאן נצא, כמה נצטלם ועם מי. אפשר לומר שהמראה של שלגיה מלווה כל אחד ואחת מאתנו, אך במקום  מלים היא משתמשת ב
LIKE, share, comment. רבות הפעמים במהלך היום שאנו נצבים מול "המראה" ושואלים אותה: מראה מראה שעל הקיר, מי הכי יפה/מוכשר/חכם/שנון בעיר?

בני הנוער של שנת 2015 גדלים למציאות בה המראה תופסת מקום נרחב. כמות הלייקים בפייסבוק קובעת כמה אוהבים אותך, כמות התגובות קובעת כמה אתה יפה וכמות השיתופים קובעת באיזו מידה תצליח. השאלה כיצד הרשתות החברתיות משפיעות על החברה בכלל ועל בני נוער בפרט מעסיקות רבים, החל מהורים וכלה בחוקרים (מישהו אמר דטרמיניזם טכנולוגי?).

אך נקודת מבט אשר נעדרת מהשיח היא מה חושבים בני הנוער על השתלטות הטכנולוגיה, על כך ש"המראה הטכנולוגית" קובעת כיצד יתנהלו חייהם, מה ילבשו ועם אילו חברים יבלו.

מועצת הנוער המחוזית של מחוז תל-אביב החליטה להרים את הכפפה ולהוכיח לבני הנוער ולעולם מי מחליט כמה אני שווה, אהוב ומצליח  ופתחה בקמפיין "הכי שווה שיש" ברשת החברתית "פייסבוק".

כעבור מספר שעות בודדות מרגע פתיחת הקמפיין התמלא דף הפייסבוק של המועצה בתמונות רבות בהן מצולמים בני-נוער עם הסימן V  על לחיים, באמצעות הצילום מכריזים המשתתפים השונים שהם הכי שווים שיש, תרתי משמע. במרכז הקמפיין עומדת החשיבות שבדו-המשמעות שבמונח "הכי שווה שיש", במובן שוויון ללא הבדלי דת, מין וגזע וכמו בסלנג – "הכי טוב שיש".באמצעות הקמפיין בני הנוער מחליטים מבחינתם שהם הכי שווים שיש, בלי אישור של "לייקים", בני הנוער עצמם קובעים את הסטנדרט.

נוער 2015 הם חלק מדור חדש, דור המחשבים, האינטרנט, דור ה-X, Y  ו – Z. כל-כך הרבה שמות לדור אחד. פעמים רבות אנו נוטים להפנות כלפיהם אצבע מאשימה ולהביע דאגה בנוגע לעתיד שאלה מנהיגיו. אנו ממעטים במחשבה על האתגרים העומדים בפניו, על התמודדויות שכנראה לא פותחו די כלים להתמודד עמן, לעומת סמים, אלכוהול וונדליזם, הזוכים למקום רב בשיעורי החברה בבתי-הספר. יש צורך במנהיגים צעירים, בוועדות ובמחשבה על-מנת להתגבר על האתגרים החדשים, אך אשמור את השיח על כך להזדמנות אחרת.

אין ספק שקמפיין זה של מועצת הנוער המחוזית של מחוז תל-אביב עתיד להוות צעד בשינוי המחשבתי על הרשתות החברתיות והשפעתן על בני הנוער. הנחלת הידיעה כי המקובל בחברה והרצוי בחברה נקבעים על ידי האדם עצמו יפתחו חשיבה ביקורתית יותר כלפי העולם והעצמי ובעיקר חשיבה מקבלת יותר את ה"אני" ובעלת ביטחון עצמי רב יותר. 

לדברי אורי מלכין, מנחה מועצת התלמידים והנוער של מחוז תל-אביב "במפגשים שקיימנו השנה עם בני הנוער עלה צורך כתוצאה מתופעה כואבת שבה בני הנוער לא מרוצים מעצמם, חלקם סיפרו על בעיות של הפרעות אכילה, הצקות על בסיס מראה חיצוני. עלה הצורך להעביר מסר לבני הנוער שלהיות שלם עם עצמך זה הדבר הכי יפה שיש. בעקבות כך, החליטה ועדת נוער וקהילה לצאת לקמפיין אינטרנטי הקורא לבני הנוער לאשר את עצמם באמצעות ציור וי על הלחי והעלאת התמונה לרשתות החברתיות. השיא היה ביום חמישי האחרון, 26.3 שבו קיימנו ועידה מחוזית בהשתתפות למעלה ממאה בני נוער ומפקחים ממשרד החינוך שעסק בכותרת "הכי שווה שיש". 


המראה מהסיפור של שלגיה לא תניח לנו בקרוב, נמשיך לשאת אותה בחיקנו בטלפן הנייד, במחשבים ובטאבלטים כמעט לכל מקום. אבל חשוב שנדע, בכל גיל ובכל שלב בחיים, להיות המראה של עצמנו הן מבפנים והן מבחוץ. נותר לי רק לאחל שלא נצטרך מראות מלבד זו הנישאת על-ידי ציפור הנפש.



ועידת מועצת התלמידים והנוער מחוז תל-אביב, אירוע "הכי שווה שיש". 
 צילום: דוברות מועצת התלמידים והנוער מחוז תל אביב.

אורי מלכין הנו דוקטורנט בבית הספר לתקשורת, אונ' בר-אילן. 
הכותבת הנה סטודנטית לתואר ראשון בתקשורת, אונ' בר-אילן. 



תגובה 1: