דפים

יום שני, 9 בינואר 2017

"העולם עייף מהשנאה". מאת: עמרי פרץ

העולם עייף
מאת: עמרי פרץ*
גנדי אמר  כי "העולם עייף מהשנאה".
איך ומה ניתן להגיד, כשישנן ארבע משפחות שאיבדו את היקר להן מכול בצהרי יום ראשון?
המציאות בישראל משוגעת לכול הדעות, ואמצעי התקשורת כאן נוקטים בשיגעון משלהם לא פעם.
אנחנו כאנשי תקשורת,מחובתנו להציג את התמונה המלאה ולתת ייצוג נאות ושווה לדעות שונות. אבל מה עושים כאשר אנחנו עלולים לפגוע במישהו?

 כבר ביום ראשון בערב שותף ברשת הפייסבוק סרטון מרגע הפיגוע -  הרגע בו דרס מחבל חיילי צה"ל בעודו נוהג במשאית. הסרטון שותף ברשתות החברתיות עוד בטרם הותרו לפרסום שמות הנפגעים. האם זה ראוי? מחד גיסא, עלינו לכבד את בני המשפחות ולהתחשב ברגשותיהם, וברגשותיו של כל אדם שלא היה רוצה להיחשף לרגע המזעזע והנורא בדרך זו. מאידך, אנחנו נורא רוצים להקליק "שיתוף" על מנת שכל העולם יראה, להטות לטובתנו את דעת הקהל ולסייע בהסברה הישראלית.
אך עדיין, המחזה הקשה לצפייה מן הסוג המתועד בסרטון, מחזיר אותנו לתקופת פיגועי ההתאבדות באוטובוסים (קו 5 בתל אביב, קו 18 בירושלים), בהם הופצו בתקשורת תמונות של אוטובוסים מרוטשים, ואפילו תמונות של הנפגעים, הרוגים ופצועים כאחד. כאשר ברשת מסתובב סרטון כזה (שזכה כבר לצפיות רבות  וליותר מ-50 אלף שיתופים), ובו נראה רגע הפיגוע, פגיעת משאית בחיילינו, קשה ואולי בלתי אפשרי לספר למשפחות ההרוגים שרק רצינו לשכנע את מדינות העולם שדרכנו צודקת.
כאשר פיגוע דומה הכה בגרמניה ב-20 בדצמבר, רשת הפייסבוק סערה. אנשים ששהו ברדיוס מסוים ממיקום הפיגוע בברלין, נתבקשו על ידי פייסבוק לדווח מהאזור בו הם נמצאים  שהכול בסדר איתם, ולהרגיע את הקרובים להם. לא ראיתי תופעה דומה לכך בפייסבוק בישראל. לא רק שכך ניתן בסולידריות יחסית להשקיט את לבבות המעגל החברתי שלך, זוהי דרך הסברה מצוינת שמתגברת על הבעייתיות שמוצגת לעיל.


מעניין אף לראות כיצד האירוע מסוקר בעולם, באתרי החדשות הגדולים:
ב- CNN, בכותרת גדולה שתופסת את רוב המסך"Terror attack in Jerusalem",מדובר על כך שהאירוע עשוי להיות קשור לארגון דאע"ש.  ב- FOX NEWS  נכתב כי ארבעה נהרגו, אם כי הידיעה קיבלה כותרת קטנה יותר ולא זכתה לתמונה או למיקום בחלק העליון של הדף. באתר הBBC- צויין שהייתה תקיפה של פלסטיני אך לא נזכרת המילה טרור. כך שבשורה התחתונה - במדינות רבות בעולם, ובאירופה בפרט, האירוע מסוקר ומקבל מקום בגופי התקשורת הגדולים. דבר אשר לא ניתן להגיד על כל פיגוע או אירוע בטחוני שמתרחש בארץ. אז אולי הם פשוט מזדהים אתנו? אולי העולם מתחיל להבין? הרי קשה שלא להשוות בין הפיגוע בירושלים לפיגועים דומים שהתרחשו באירופה. "העולם עייף מהשנאה" גנדי אמר, והוסיף, "אלוהים הוא לא בן דת כלשהי". אולי יום אחד נקשיב לו.
*הטקסט נכתב ביום הפיגוע 8.1.17

* המחבר הינו סטודנט שנה ב' בבית הספר לתקשורת, אונ'  בר-אילן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה