דפים

יום שלישי, 31 באוקטובר 2017

מרצים כותבים: מתעצבנים מתקשורת ויראלית? גם הכומר מרטין לות'ר הרגיז עם זה לפני 500 שנה בדיוק. מאת פרופ' סאם ליימן-ווילציג

מתעצבנים מתקשורת ויראלית? 
מרטין לות'ר הרגיז עם זה כבר לפני 500 שנה בדיוק

מאת: פרופ' סאם ליימן-ווילציג *


כל דור ואמונתו שהוא זה שהמציא  את הגלגל – או בסיפור שלנו כאן: המציא רשת חברתית תקשורתית,  מדיום חדש, שבאמצעותו ניתן להעביר מסרים במהרה למרחקים.  אולם,  פעמים רבות אמונה זו מוטעית כי היא מתמקדת בצד הפיזי של המדיום ומתעלמת מהפונקציה שבו.

ב-31 באוקטובר אנו ״חוגגים״ את אחד האירועים הכי משפיעים בהיסטוריה של האנושות ובוודאי באלף השנים האחרונות. באותו יום ב-1517, כומר בשם מרטין לות׳ר (על שמו נקרא מרטין לות׳ר קינג בזמננו) הדפיס מעין עצומת מחאה, בה 95 דרישות לריפוי הכנסייה הקתולית המושחתת (95 התיזות נגד הטיית משפט), ותלה אותה על דלתות ושערי הכנסיות בעיירה שלו בגרמניה. פעולה זו (תליית כרוז על דלת או עמוד) כשלעצמה לא היתה חריגה באותה תקופה, אך עצומה כה חריפה בביקורת שלה כלפי הכנסייה הכול יכולה, בהחלט היתה בלתי-שגרתית בעליל.
ומדוע זה אמור לעניין אותנו? שתי סיבות: פוליטית-דתית ותקשורתית. 
פוליטית: עצומה זו, בסופו של דבר, החלישה את הכנסייה משמעותית, גרמה למלחמות דת אכזריות במאתיים השנים הבאות, ושינתה את פני הפוליטיקה האירופאית וגם העולמית. זאת מאחר שבמרכז ״הדת החדשה״ והמחאה שלו ישב רעיון החשיבה האישית והעצמאית: לקרוא את התנ״ך בעיניים פרטיות ולא דרך הפריזמה של תכתיבי הכנסייה - תחילת עידן האינדיווידואליזם הפוליטי, התרבותי והפילוסופי.
לא פחות מהפכנית היתה ההשלכה התקשורתית. אמנם הדפוס המכני באירופה התחיל בדרכו כשבעים שנה לפני כן, אולם זו היתה הפעם הראשונה שניצלו את הטכנולוגיה התקשורתית ה״חדשה״ הזו להפצת מסר בצורה (מה שאנו קוראים היום) ״ויראלית״. תוך מספר שבועות הגיעה העצומה של לות׳ר לכל המחוזות בגרמניה ומשם די מהר גם למדינות אירופה האחרות. התגובה היתה מיידית: אנשים התווכחו עם שכניהם, משפחות התפצלו בין תומכי הכנסייה הקתולית ל״פרוטסטנטים״ החדשים, השמצות וגידופים בדפוס (עצומות בעד ונגד) התפשטו – כלומר, בדיוק מה שאנו עוברים בעידן שלנו עם מסרים ויראליים המופצים תוך דקות לרחבי תבל וגורמים למבוכה (ולעתים יותר גרוע מזה) בקרב אנשים פרטיים ושלטונות!

האם אנו צפויים למאתיים שנים של חוסר יציבות פוליטית וחברתית בעידן של האינטרנט 

והרשתות החברתיות, כחיקוי של המדיום החדש בזמנו– הדפוס הוויראלי? ברור, שהאינטרנט כבר השפיע 

עמוקות על עולמנו בכל מיני דרכים ובתחומי חיים רבים – לטוב וגם לרע. אך רק אם נחזור 500 שנה, נזכור 

ונבין מה קרה שם אז, בימים ההם, נוכל למזער את ההשלכות השליליות של המדיום הוויראלי של היום, 

ה״נכד״ של הדפוס.


*  פרופ' סאם ליימן-ווילציג  כיהן  כראש בית הספר לתקשורת באונ' בר אילן בשנים תשע"ה ותשע"ו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה