דפים

יום רביעי, 4 בנובמבר 2015

סטודנטים כותבים על רצח רבין, חלק ג': דברים שלא למדנו מרצח רבין

דברים שלא למדנו מרצח רבין
מאת: בתאל צוברי

בכיתה א' במהלך טקס יום הזיכרון ליצחק רבין עברתי את תהליך החיברות הראשון שאני זוכרת. ישבתי על הברכיים, בחוסר עניין שרק ילדה בת 6 יכולה לגלות, וצחקקתי עם חברתי חן. מאחורינו ישבו בנות מכיתה ג' שלפתע צעקו עליינו שבטקס יום הזיכרון ליצחק רבין אסור לצחוק. אז שתקנו.
הייתי בת שנתיים כשרבין נרצח. אני לא מכירה אותו או את העשייה שלו. מעולם לא גיליתי עניין מספיק כדי לקרא על הסכמי אוסלו. מבחינתי רבין היה מנהיג פוליטי שנרצח. חלק אומרים שזה סוף העולם וחלק אומרים שזה מנע את סוף העולם. אין לי ספק שרצח ראש ממשלה זה צעד מזעזע, אבל למען האמת אני די מתקשה להזדהות עם אנשים שמתארים איך חרב עולמם – אני גם לא חושבת שאנשים בגילי באמת מאמינים לעצמם כשהם אומרים את זה. אני יודעת שזה לא הדבר הפופולרי לומר, אבל זאת האמת. אני גם לא מתחברת לתיאורי "התפוררות החברה הישראלית לאחר רצח רבין". יכול להיות שזה נכון, אבל אם כך, אני מכירה רק את הגרסה המפוררת של החברה הישראלית, וקשה להתגעגע למשהו שאתה לא מכיר. כאמור, רצח רבין מעורר בי בעיקר תהיות.
ראשית כל, מהי מורשת רבין? שלום, כמובן!  ובכן, ככל הידוע לי, רבין לא הגה את רעיון השלום. כולם רוצים שלום. גם בגין הביא שלום. הדרך לשלום היא זו שעמדה ועודנה עומדת במחלוקת. אני לא מצליחה להבין את הצורך במיתוג רבין כאיש השלום האחד והיחיד שאי פעם דרך על אדמת ישראל.  רצח רבין הפך לקלף עבור החבר'ה מהשמאל  :"הימין לא למד כלום מרצח רבין".  ובכן, כי הימין לא אמור ללמוד כלום. אנחנו, כחברה, אמורים ללמוד שיעור בדמוקרטיה. ודמוקרטיה, יקיריי, היא לא רק שמאלנות. 
שנית, יש מישהו שלא יודע שיגאל עמיר תימני? שהוא מהציונות הדתית? שהוא גר בהרצליה? שהוא למד בבר אילן? הרוצח הוא לא אדם עצמאי שפעל על דעת עצמו. הוא הפך לנציג כל כך הרבה קבוצות, שהפכו באופן אוטומטי לשותפות למעשה. נשבעת שהעובדה שאני תימניה לא משפיעה על כושר השיפוט שלי, אבל בחייכם, האם אי פעם טרחו לציין מוצא של רוצח? שמעתם אי פעם "הרוצח ממוצא רומני?" במה העובדה הזאת תורמת לסיקור? אבל נעזוב רגע את זה, זה באמת נשגב מבינתי. במשך שנים מרצים אורחים אחדים סרבו להגיע לבר אילן בגלל רצח רבין. עונש קולקטיבי לכל הסטודנטים בגלל שגם הרוצח בחר במקרה ללמוד באותו המוסד. ובאשר לציונות הדתית - הם אשמים עד עכשיו. כולם. גם אלה שעדיין לא נולדו כשרבין נרצח. אני לא יודעת לתאר את האווירה שהייתה לפני הרצח, אבל שמעתי שהיה פילוג בעם. וכמובן שמאחר ואנחנו מנסים מאוד ללמוד מרצח רבין, החלטנו לפלג את העם עוד יותר. להאשים אוכלוסיות שלמות ברצח שהן לא ביצעו.  
כדי באמת ללמוד משהו מרצח רבין לא מספיק רק להשמיע שירי שלום ברדיו בימי הזיכרון. על מנת להפיק לקחים אמיתיים יש צורך בחשבון נפש אמיתי. היעדר הסובלנות היא שרצחה את רבין; ועלינו ללמוד את הערך הזה. אנחנו צריכים להבין את משמעות הסובלנות, דבר שלפי קמפיינים בבחירות האחרונות מובהק שלא למדנו כלל וכלל. ללא סובלנות לא ניתן לקיים דמוקרטיה; ובהינתן שאנחנו מעוניינים בחברה דמוקרטית אנחנו גם צריכים להבין שמשמעות הדמוקרטיה היא לא רק לשים פתק בקלפי - היא גם מחשבה. דמוקרטיה היא ההבנה שימנים הם לא "קשי יום.. עמים אחרים" כפי שתיארה ענת וקסמן; ושמאלנים הם לא בוגדים עוכרי ישראל כפי שמתארת כל תגובה שנייה בפייסבוק. עד שלא נלמד את השיעור הזה, לא נוכל לומר שלמדנו דבר מרצח רבין.


3 תגובות:

  1. כול מילה בסלע!! התימנים סבלו מספיק מרצח רבין!! אנחנו לא רוצחים ולא קמצנים!
    שלך ה-תימני :)

    השבמחק
  2. иг бкег егбм ргфсб стгуыэле пгфм алгщ гтуслб пл ям ачж!! бтиррм етрбрб!

    השבמחק
  3. "רצח יצחק רבין אולי מנע מלחמת אזרחים"
    |
    עתונאי אחד, מהשמאל הקיצוני, ערך מחקר ממושך על מה שהוא הגדיר כהסתה הרבנית שקדמה לרצח רבין. באחד מימי השנה לרצח, לאחר סיום מחקרו, הוא פרסם מאמר בעתון,
    ובו כתב שאילו יגאל עמיר היה נמנע מלרצוח את רבין אז אולי האיבה הקשה בין הימין לשמאל, ששררה אז, היתה מדרדרת למלחמת אזרחים. ההלם מהרצח הפתאומי והמפתיע פקח את עיניהם של הישראלים ומנע את המשך ההדרדרות ההדרגתית.
    לדעתי, מסקנתו מחוזקת בעובדות מסוימות שאפרט לקמן, מזכרוני:
    |
    טומי לפיד ז"ל (אח"כ ראש מפלגת "שינוי") אמנם לא אמר בפרוש "רבין רוצח" אבל אמר "יש סוג של אכזריות שרק הומניסטים מסוגלים לו". הוא אמר זאת על גישתם של תומכים של יצחק רבין כלפי המתנחלים. גישתם, שהציפה את אמצעי התקשורת בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין בכבודו ובעצמו, היתה שישנו תנאי הכרחי לנצול ההזדמנות "שלא תחזור" כדי שיתאפשר לחתום על הסכם שלום לפני "סגירת חלון ההזדמנויות" שאחריו מובטחת מלחמת נצח, לדבריהם, והרג אינסופי. התנאי ההכרחי להצלחת גאולת עם ישראל באמצעות "תהליך השלום" הוא סכול ההתנגדות של " אויבי השלום [ = גורמי ההרג = הרוצחים] משני הצדדים [כחמאס כמתנחלים] ". מדוע "אכזריות"? כי לפי אותה גישה, שהטילה את אימת ממשלת רבין על המתנחלים, היה חשש שהמתנחלים יסכלו את פנוי ההתנחלויות ברצותם להגשים את שאיפתם (כביכול) להנציח את המלחמה ואת ההרג המתמשך למען "נדל"ן" (בטוי של יצחק רבין עצמו), וכיון שספק היה אם רשויות אכיפת החק מסוגלות להתגבר על התנגדותם של המתנחלים לפנוי, הדרך הנכונה לסלוקם, לפי גישה זאת, היא ליצור תנאי חיים בלתי נסבלים ביש"ע עד שיאלצו לברוח משם. אחד הח"כים ממפלגתו של יצחק רבין, בהסכמה שבשתיקה של יצחק רבין, בטא זאת באמירה הצינית שאין יסוד לחשש מאי יכלתה של ממשלת רבין להוציא את הדגים מהאקווריום, כי הרי אפשר בפשטות לרוקן אותו ממים. מדובר בתקופה שבה רבין אשר למחבלים שבאו מתוניס (לשם נמלטו במלחמת לבנון הראשונה) לשאת נשק ולהמצא ליד צירי התנועה עליהם נעו ילדיהם של אויביו הפוליטיים החריפים ביותר, המתנחלים, וזאת בשם ה"דמוקרטיה", בצלו של בג"ץ שסרב לדון בעתירות המתנחלים בטענו שזהו נושא פוליטי לא שפיט (ובכך בג"ץ דרבן את יגאל עמיר לרצוח, לפי עדות אחיו).
    |
    באותה תקופה המתנחלים האמינו למה שנאמר להם ע"י אלופים בצה"ל וע"י לפחות אחד מבכירי הפרשנים לעניני בטחון: שהם וילדיהם ישלמו בחייהם על ההסכם שנחתם בין ממשלת רבין לבין רב-המחבלים "בדימוס" ערפאת. היו מתנחלים שבקשו את פנוים הרחק מהמחבלים (באופן ממלכתי, על חשבון המדינה, להבדיל מבריחה על חשבונם הפרטי) יצחק רבין סרב לכך. על כך כתב סופר ופובליציסט ידוע, שמאלני מאד (שמא גם הוא "נשטף מוחו ע"י רבנים שהסיתו"?!), שקשה לדעת אם ממשלת יצחק רבין היא ממשלת חלם או ממשלת סדום [ ! ]. יצחק רבין "ענה" למתנחלים הדואגים באמרו "אני שר בטחון של 98% מהישראלים [ולא שלכם]" ועוד אמר "אני מעדיף לסכן את בטחון הישראלים כדי לעזור לפלשתינאים" ( בזמן שעדיין היתה מוסכמה, על סמך הנסיון שנצבר עד אז, שישראלים שיפגעו מהאש הפלסטינית יהיו בעקר מתנחלים). רבין גם לא שלל את ההצעה שרווחה אז: שבהסדר הקבע עם הפלסטינים יוכפפו לטפולם של כחות הבטחון הפלסטיניים כל אותם מתנחלים שלא יברחו אל תוך הקו הירוק, ועוד אמר שדי לו בפעם אחת ששוטר פלסטיני יירה על חייל ישראלי והוא יבטל את הסכם אוסלו, ומכלל "הן" (אם דוקא חייל ישמש מטרה) שמעו המתנחלים "לאו": דם ילדיהם הותר ע"י יצחק רבין. איתן הבר, מזכיר הממשלה של יצחק רבין, ספר שיצחק רבין סרב להענות לבקשתו להסביר לראשי המתנחלים שהוא איננו רוצח, כך יצחק רבין שמר את דמויו כרוצח.
    |
    לדעתי, עקר הלקח מרצח רבין הוא שאסור, גם לשלטון שנבחר ברוב קולות, להשתמש בכלים דמוקרטיים כדי להטיל אימת מות על יריבים פוליטיים. לקח זה עדיין מוזנח בדיונים הצבוריים ובמערכת החנוכית.

    השבמחק