דפים

יום שני, 17 באוגוסט 2015

הקמפיין הסקסיסטי של אגדיר

אגאדיר עומדת מאחורי הקמפיין הסקסיסטי: "לא מרגישים צורך להתנצל"
מאת: עודד ירון, הארץ


קמפיין ברשת יצא נגד רשת המסעדות בגלל פרסומת בפייסבוק, אך מנהלת השיווק של אגאדיר מבהירה: "זה חלק מהמציאות - ואם לחלק מהאנשים לא נוח עם זה, אז זו לא אשמתנו"


ברשת אגאדיר לא מתכוונים לסגת מהקמפיין הסקסיסטי שהועלה לדף הפייסבוק של הרשת. "אנחנו לא מרגישים צורך להתנצל. אנחנו מביאים ריאליטי וזה חלק מהמציאות - ואם לחלק מהאנשים לא נוח עם זה - אז זו לא אשמתנו", אמרה לאתר אייס מנהלת השיווק של הרשת, ססיליה סיון.
"לשדר בפריים-טיים פרסומות עם בחורות בחזייה ותחתונים זה בסדר, אבל אצלנו זה לא בסדר כי זו רשת מזון? מדובר פה בצביעות", הוסיפה. "אני אשה חזקה", הוסיפה, "אני פמיניסטית, ופרסומת כזו לא פוגעת בי". כפי שאמרו רבים שמתמחים בתחום השיווק והפרסום, גם סיון אמרה: "אנחנו מאמינים כי כל הבאזז הזה ישחק לידיים שלנו וזה קורה".
עם זאת, היום המשיך קמפיין הנגד של גולשים שהחליטו להוריד את דירוג של הרשת בפייסבוק ובאתרים נוספים. אחרי שהרשת הסירה את האפשרות לדרג בדף הפייסבוק שלה, גולשים המשיכו בדירוגי מחאה גם באתרים נוספים. אם אתמול המחאה כמעט ולא היתה מורגשת, היום באתר TripAdvisor, הפופולרי בקרב תיירים בישראל, אפשר לראות ש-196 דירגו את הסניף בנחלת בנימין בדירוג הגרוע ביותר. רובם המכריע ביממה האחרונה.
"הייתי נמנע, לא בגלל האוכל אלא בגלל שיש לי אמא, אחות ואשה, שלהן אני דואג", כתב אחד המדרגים. "הפרסומת הסקסיסטית, שוביניסטית, מכוערת שלהם תהרוס את הטעם של ההמבורגר שהם היו יכולים להכין (והם היו יכולים)".
אבל, אם בודקים למשל את הדף של סניף Agadir Embassy, רואים ששם הקמפיין הנגדי עדיין איטי. רק 14 דירוגים שליליים ביממה האחרונה. לסניף ראשון לציון לא הגיע אף מוחה, ושבע הביקורות שם הן חיוביות מאוד. בסניף חיפה הועלו רק שמונה ביקורות כוכב אחד.



מחאת צרכנים חריפה - אולי הטובה ביותר שראינו מזה תקופה - מתחוללת בימים אלה כנגד עוד קמפיין של רשת ההמבוגרים אגאדיר.
הפרסומות של אגאדיר מחפיצות נשים כבר מ-2009, ובכל זאת הפעם נדמה שמדובר בעליית מדרגה. קודם כל, במסר הפרסומי. אם עד כה הצליחו ברשת להסתפק ב"היי, תראו, ציצים! קנו המבורגר", המסר הפעם הרבה יותר בוטה. גברים עשירים ומבוגרים, נערות ליווי צעירות ויקרות ובכלל - RICH TASTE, הוא מסר קשה.

כדי להבין קצת יותר טוב את הרקע עליו צץ הקמפיין הנוכחי, מספיק להתבונן בכתבות האחרונות שהתפרסמו בנושא אגאדיר: בפברואר הם השיקו המבורגר יקר במיוחד, ומיד לאחר מכן גייסו מוחות קריאייטיביים חדשים כדי לשווק מוצר שלא קל לשווק אותו: מזון עממי (אפילו אם הבשר אגדי) במחיר לא ממש עממי. גם הקמפיין החדש מקדם את המנה החדשה, הפעם כעסקת חבילה שמחירה 85 ש"ח.

עליית המדרגה הפעם היתה גם במישור הצרכני: במקום עוד ועוד ראיונות מייגעים של נשים שמסבירות בטון דידקטי מדוע מה שאגאדיר עושים זה ממש לא יפה, לא נעים בעין ומקשה לנו על החיים, המחאה הזו מבריקה בפשטותה: בואו נפגע בהם איפה שכואב: באתרים שבהם מתפרסמות ביקורות. אגאדיר משתמשת בכל הפלטפורמות החינמיות האלה לשם קידומה, ועתה הצרכנים משיבים לה מלחמה ומשתמשים באותן פלטפורמות בדיוק כדי להניא אורחים מלבקר בה.
המחאה הזו כל כך מבריקה מכמה סיבות:

* קל לקחת בה חלק: לא צריך לצאת מהבית, לא צריך להניף שלטים. מספיק ללחוץ על כמה קישורים מהבית. 

* לא מעיקה: בניגוד לכתבות בטלוויזיה, המחאה הנוכחית לא מכה לך בפנים אם לא חיפשת אותה ואינה מערבת את מי שזה לא מעניין אותו.

* נקייה: דמיינו קבוצה של נשים שהגיעו עם שלטים למחות מול סניף אגאדיר. הסניף ישגרו אליהם מלצרית מסכנה שתפקידה להיות בשר תותחים. המלצרית תבקש מהן להתפנות. הן יסרבו ויקראו לה בוגדת. המלצרית תבכה. בסוף כל מה שיזכרו יהיה את הדמעות של הנערה הזו, שבסך הכל הלכה להגיש המבורגרים למחייתה ונתקלה בקבוצה אגרסיבית של מוחות כעוסות.
* על זמנית: הביקורות האלה יישארו שם גם בפעם הבאה שאגאדיר ינסו למכור קציצה עם ציצי ורמיזות על זנות.
* אפקטיבית: מנהלי המדיה החברתית של אגאדיר מלמדים את הרשת לבחון את עצמה בפרמטרים כאילו-מדידים של דירוגים וביקורות. הפעם, אין ספק שיש מתאם גבוה בין הדירוגים והביקורות לבין הלך הרוח הציבורי.

ומה כדאי לאגאדיר לעשות?

בינתיים אגאדיר לא ממצמצת. זה חבל, כי ככל שהקמפיין הזה יימשך יותר זמן, כך הנזק ארוך הטווח לדירוגים של הרשת בגוגל ובאתרי התיירות יהיה גדול יותר.

כשהרשת תחליט שהיא רוצה לחזור למכור לנשים ולמשפחות, היא תצטרך לעשות חשבון נפש אמיתי, נוקב. להוריד את הקמפיין ולהתנצל זו התחלה טובה והכרחית, אבל הדרך הקצרה ביותר שלהם להתנחל בלבבות תהיה להפוך לאלטרנטיבה צרכנית ראויה, כלומר להשיק תפריט במחירים נוחים (כמו ברשת הבת שלהם, 110). עם כל הכבוד למוצרי הפרימיום ולבשר היוקרתי, רוב אוכלי ההמבורגרים מאיתנו פחות יתלהבו מעסקית של 85 ש"ח אבל ממש ישמחו להמבורגר מעולה במחיר סופר-תחרותי.

אגאדיר בשטח כבר כמעט 20 שנה. העשור הקודם איפשר לה לפרסם בצורה סקסיסטית ולקרוא לזה הומור. נראה שהעשור הנוכחי פחות מוכן לקבל את השטיק הזה. אני מאמינה שהרשת תאבת חיים מספיק כדי להפיק לקחים.

המאמר פורסם ביום 09.08.2015   במדור קפטן אינטרנט, עיתון הארץ


תגובה 1:

  1. הפרסומאים האלה מגזימים. לא תמיד צריך להכניס סקס לפרסומת.

    השבמחק