דפים

יום שני, 27 באפריל 2015

משפט התקשורת

משפט התקשורת

מאת בר כהן

אתייחס למקרה ניב אסרף, מי שלא מכיר מוזמן "לגגל".

למה לגזור דינו של אדם לפני שהתבררו כל הפרטים? זה נכון לקיים משפט שדה כמו זה שעושים לו?  נוצרה כאן תרבות של הוצאה להורג, ופייסבוק היא הכיכר. "לקשור אותו לעמוד ולסקול באבנים", "להעניש אותו עד זוב דם", אלו רק חלק מהתגובות של אנשים ברשת החברתית. הבנאדם הפך בין רגע מ"הילד של כולנו" (כשחשבו שהוא נחטף) לאויב המדינה מספר 1.

אני בדיוק כמו כולם ניזון מהתקשורת: בהתחלה סיפרו לנו על מעשה קונדס, אח"כ נטען שכל המקרה הזה הוא בגלל נערה שאיתה יצא חודש וחצי, ואז טחנו ללא הרף את הציטוט של אחותו עם הגבות ("אהרוג אותו במכות, לא עשיתי גבות בגללו" - נאמר כמובן בציניות של הקלה על מציאת אחיה, אך הציטוט הוצג בבוז למשפחה). הכל בשביל להגחיך ולקבור את הבחור, לוחם משוחרר דרך אגב.

כעת יש כיוון נוסף: הוא טוען שקיבל שיחת טלפון מגורמים עבריניים שסחטו אותו זמן מה. שיחה מאיימת עד כדי כך שגרמה לו להגיע למצב שבו הוא זורק הכל לפח, והעיקר שלא ידעו איפה הוא מתחבא. שלא אובן לא נכון: אני לא אומר שהוא לא אשם! אבל יש מקום לבדוק את הדברים לפני ש"שורפים" מישהו. אנחנו, בתור צרכני תקשורת, אמורים להרים גבה ולקבל בחשדנות מסוימת פרשה שמתהפכת בתכיפות של סטייק על מנגל. עם חלוף הזמן התקרית הזאת מקבלת כיוונים שונים, בצורה חדה, אז לא יקרה כלום אם נדחה את ה"הוצאה להורג". במיוחד כשהדבר כנראה שלא נעשה בזדון.

דבר אחד יש לזכור: לא מדובר במחבל, לא מדובר ברוצח, לא מדובר באנס, מדובר במישהו ממשפחה נורמטיבית שבקלות יכל להיות קרוב משפחה של כל אחד מכם. עם זאת כמובן, במידה וימצא אשם, יש למצות עימו את הדין עד תום.

על ההשלכות של מעשיו ועל סיכון חייהם של חיילים לשווא - אין עוררין ואין חצי ויכוח על מידת החומרה. לא מכיר אותו, לא טוען לחפותו ולא שום דבר, אבל אפשר ורצוי להרגע עם האצבע על ההדק. אנשים שמו קץ לחייהם בגלל דברים הרבה פחות גרועים.


המחבר הנו סטודנט שנה א' בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן


2 תגובות:

  1. המחבר כותב בטוב טעם, רואים פה "אחיזת כביש" מצויינת בתחום הספרותי והעיתונאי ומובטחני שהוא יצליח בטרוף מחוץ לכותלי האונ'. אשרי יולדתך בר.

    השבמחק
  2. ועכשיו יש לנו עוד אסרף בחדשות: הנוכחי, אור אסרף, הבחור שכולם מייחלים לשובו והאסרף ההוא מהפוסט שאף אחד לא רוצה לזכור את מעשיו המטופשים. נקוה שהוא אכן יהיה חזק מספיק להתמודד איתם.

    השבמחק