דפים

יום ראשון, 18 בפברואר 2018

מרצים כותבים: אירוע המדיה שהתהפך על יוצריו, ד"ר תיקי בלס, אורי מלכין


נאום ההמלצות - אירוע המדיה שהתהפך על יוצריו
מאת: ד"ר תיקי בלס* ואורי מלכין **





ביום שלישי האחרון (6.2.18) נתבשרו אזרחי 


המדינה  שמשטרת ישראל תפרסם את המלצותיה 

בחקירת נתניהו בשעת הפריים טיים (20:45 בערב) 

ובשידור חי.

מבחינת האזרחים, מדובר היה באירוע מדיה לכל דבר. לאחר רצף של הדלפות והכחשות, ומשעה שהנושא כיכב בכותרות העיתונים תקופה ממושכת, ביקשו האזרחים  לקבל את הגרסה הרשמית. צופי טלוויזיה, בעיקר שוחרי אקטואליה  מביניהם, פינו לעצמם את שעות הערב כדי לשמוע מפי חוקרי  המשטרה מהי, מתוך בליל ההדלפות,  באמת הגרסה הרשמית. אחרים, שאינם שוחרי אקטואליה, חששו שמא עקב השידור המתוכנן,  לוח השידורים כולו ישובש ותכנית הגמר של  'הכוכב הבא לאירוזיון' לא תשודר ותדחה.

כשהגיעה השעה היעודה, הם ישבו דרוכים מול המרקע-  בכל זאת שידור ישיר של ההצגה שכה הסתקרנו לראות -  ופתאום, ראה זה פלא, הם מצאו עצמם צופים בהצגה אחרת: לא האירוע התקשורתי לו ציפו נגלה לנגד עיניהם. גם השחקנים המקוריים הוחלפו. אזרחי ישראל  צפו באותו ערב  באירוע בעל משמעות הפוכה.

עם איפור כבד וחיוור ושפת גוף נסערת, עלה בשידור ישיר ראש הממשלה ונשא נאום בטון חריף וסבר פנים רציניות. במסריו  הציג קבל עם וחוקרים  את גרסתו ותשובותיו להמלצות המשטרה (שגומדו והוגחכו  על ידו בכישרון בימתי לא רע).  בהמשך תקף בחמת זעם את רשויות החוק והאכיפה, את משטרת ישראל, כשהוא מנצל גם את תשומת הלב של הקהל השבוי מול המרקעים, על מנת לרענן את זכרונם בעברו הצבאי כלוחם מצטיין בסיירת מטכ"ל.

חוקרי התקשורת כ"ץ ודיין, מנו מספר מקרים המזמינים 'אירוע מדיה'. מקרה שבו מובאים בשידור חי אירועים גדולים וחגיגיים, הגורמים לשיבוש סדר היום הציבורי וחיבורם של כל הצופים להרגשה כי הם עדים לאירוע דרמטי. המקרים הם: עימותים/תחרויות, כיבושים והכתרות.
עם קצת דמיון ומתיחת המשמעות המקורית  של המושגים, ניתן ניתן לאמר שאותה הופעה תקשורתית חפוזה בה כיכב ראש  הממשלה, קיימה את כל 

שלושת המרכיבים.





עימותים: מדובר בעימות המתמשך של ראש הממשלה עם מי שבחרו לטענתו להפילו בדרך לא דמוקרטית, במקרה זה חוקרי המשטרה (ובמקרים קודמים: ארגוני שמאל וערביי ישראל). העימות עם גורמי אכיפת החוק מתחדד על רקע הראיון הביקורתי שנתן מפכ"ל המשטרה באותו שבוע בתכנית 'עובדה' עם אילנה דיין.
כיבושים: בנאום האני מסביר/אני מאשים שלו ניסה נתניהו (ובהתאם לממצאי הסקרים האחרונים גם הצליח) לכבוש מחדש את לבבות תומכיו הרבים.
הכתרות: במהלך אותו נאום  הכתיר עצמו בנימין נתניהו גם כראש הממשלה הבא של מדינת ישראל.

באותו ערב, בנימין נתניהו הצליח לנצל את מיומנויותיו התקשורתיות הרבות, לעצב את השיח הציבורי ולשנות את סדר היום.  כך קרה שבמקום להאזין ולהתמקד בהמלצות המשטרה  בעקבות  החשדות כנגד ראש הממשלה וכפי שדווח מבעוד מועד, שמע הציבור מפי החשוד עצמו האשמות נגדיות במסגרת מה שנראה  כמו מסיבת עיתונאים מהופכת.

אפשר להתפעל מהמהלך, להכתיר את התזמון כהברקה או להתעצבן ולכעוס. אך נדמה שאיש לא יחלוק על הקביעה שהיפוך המסרים שקיבלו הצופים באותו ערב מעיד על כך שמדובר בגאון תקשורתי!

* ד"ר תיקי בלס הנה מרצה לתקשורת בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן
**אורי מלכין הנו דוקטורנט בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה