דפים

יום שלישי, 30 בינואר 2018

מרצים כותבים: שני מורים, שני שיעורים לחיים. ממשה ועד משה. מאת: ד"ר כלילה מגן


שני מורים זכיתי לפגוש במשעולי חיי האקדמים. 
משניהם קיבלתי שיעור משמעותי לחיים
מאת: ד"ר כלילה מגן





מורי, משה נגבי
השבוע הובא למנוחת עולמים המשפטן, חוקר התקשורת ואיש קול ישראל שנים רבות, פרופ' משה נגבי.הצטערתי מאד למשמע הבשורה ועוד יותר הצטערתי שלא הספקתי לומר לאיש הזה בחייו כמה השפיע עליי וכמה נהניתי ללמוד ממנו ואיתו. יושרתו של משה נגבי הייתה נדירה ומלחמותיו באמות מידה מוסריות רדודות של "תחליק את זה" או "יהיה בסדר" הפכו את שמו לשם נרדף ללוחם בשחיתות ובאי צדק. למדתי אצלו בהנאה צרופה קורס בתקשורת וביטחון לאומי בלימודי התואר השני באוניברסיטה העברית,נושא שאז עוד לא ידעתי שילווה אותי שנים רבות בתוך גבולות האקדמיה ומחוצה לה. לא חלקנו את אותן הדעות מבחינה פוליטית, אך בדיוק בנקודה הזו הדגים לי משה, בטבעיות גמורה האופיינית לו,את ההכרח שבגמישות מחשבתית כשחיים במדינה אינטנסיבית כשלנו. לפני שפגשתי את משה, פגשתי הרבה מאד אנשים המחשיבים עצמם ליברליים, פתוחים, פלורליסטים, יפי נפש. פעמים רבות מדיי למדתי כי היו אלה נוצות מחמיאות, שלשווא התהדרו בהן אותם פסאודו-ליברלים, אשר נבהלו כאשר השיח חצה את הגבולות שהגדירו הם עצמם. משה היה אחר, ממש אחר. מן הרגע הראשון בשיעורו של משה נגבי היה ברור לי שמצאתי את שאבד לי. משה היה איש אמת ללא פשרות ועמדותיו הפוליטיות היו מוצקות וידועות לכל, ובד בבד איפשר תמיד בנועם ובשיח מעמיק ואינטליגנטי כל-כך מקום להכל - לכל דעה, לכל עמדה, לכל שאלה. הוא היה ליברל אמיתי, כזה שפרש בפנינו, הסטודנטים, כל נושא כפתוח לדיון, למשא ומתן, לויכוח. בשנים שבאו אחר-כך שימשו אותי ספריו החשובים כל-כך במחקריי. על שזכיתי ללמוד מפי זה שדרש ואף קיים את השיעור המשמעותי הזה, על פלורליזם וסובלנות, אני מודה לו עד היום. יהי זכרו ברוך.

ממשה למשה...
ובמעבר חד, אך בעניינים קרובים, בשבוע שעבר צפיתי די בתדהמה בערוץ 2 בכתבתה של יעל אודם על ד"ר משה הלינגר,שייבדל לחיים טובים וארוכים. בכתבה ששודרה בתוכנית "שש עם..." הושמעה הקלטה של ד"ר הלינגר, מרצה במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן, ובה הוא מתעמת באופן קשה מאד עם סטודנט בכיתתו. למדתי אצל ד"ר משה הלינגר לפני כשני עשורים את הקורס "מבוא לממשל ופוליטיקה" ולימים שימשתי מתרגלת שלו בקורס זה במשך ארבע שנים במהלך שנותיי כדוקטורנטית. למרות שחלף זמן רב, אני זוכרת היטב כי הקורס של משה היה אחד הקורסים שלא העזתי להחמיץ. הדרך היצירתית שלו להנגיש סוגיות פוליטיות מורכבות, תוך שהוא מגייס את הזמרת מדונה או את הגלולות למניעת הריון לצורך כך, תמיד הפעימה אותי והסעירה את מחשבתי. אני מצטערת עבור הסטודנט שודאי נפגע מדבריו של ד"ר הלינגר, אך אני יותר מצטערת עבורו שלא הצליח להבין עם איזה מרחב מחשבתי היה יוצא מהקורס, לו היה מניח רק לרגע את הרצון להיות צודק. לו היה מניח אך לרגע את השבטיות האופנתית כל-כך במחוזותינו, אותה שבטיות המצמצמת כל-כך את אופני החשיבה שלנו, היה מבין את התחכום שבאופן הכמעט  סוקרטי שבו ד"ר הלינגר נוקט כבר שנים רבות בהוראתו כדי להזיז לכולנו את הגבינה. ד"ר הלינגר התנצל בצדק על אמירותיו לסטודנט, אך כשהאזנתי להקלטה היה ברור לי מיד כי מישהו מן העבר השני ממש הגדיש את הסאה אם הצליח להוציא ממשה התבטאויות מעין אלו. אני מאחלת לד"ר משה הלינגר שנים רבות שבהן יעמיד עוד תלמידים הרבה, תלמידים שיצאו מן הקורס שלו אחרת ממה שנכנסו אליו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה