דפים

יום שני, 11 ביולי 2016

סטודנטים מגיבים: אורשר who?

  אורשר who?
מאת: בתאל צוברי*




לפני שאתחיל ביללנות המקצועית שלי, ארצה להתחיל במשהו שקשה לי מאוד לעשות לבן התרבות המערבית: זה מזרחים, לא מזרחיים. שים לב להבדל, חביבי – כינוי ייחוס לעמים מגיע עם יו"ד אחת. כדי שתוכל ליישם בעתיד: יהודים, ישראלים, סינים; לעומת: מאכלים מזרחיים, רהיטים שבדיים. תפסת? זה די פשוט. כמו כן, אפשר להבין למה לעזאזל בכל פעם שאתה כותב מזרחים זה תמיד מגיע עם מרכאות? זה מרגיש לי כמו שם קוד למשהו שלא ברור לי, אשמח להבהרה.
עכשיו כשפרקתי את מה שהכי הפריע לי בפוסט של אורשר, אני יכולה להסיר מעל ראשי את רגל התרנגולת ולהתפנות למלאכה אליה הוכשרתי מהרגע שהגעתי לעולם: אספר לכם כמה שאכלו לי ושתו לי. ושאורשר פגע בעמקי נשמתי. 

האמת, זה אולי היה יכול להיות נכון אם רק היה לי מושג מי זה גידי אורשר, ואם לא הייתי מוודאת כל רגע שאני מאייתת את שמו נכון. אורשר מצטרף בסך הכל לשורה של אנשים שלא הכרתי עד שטרחו לשתף אותנו בתובנות יוצאות הדופן שלהם על הפיגור המזרחי. מה כבר לא נאמר – עמים אחרים, מנשקי הקמעות, שמים ערלה של תינוק על הראש(?). כמה מנהגים שמעולם לא שמעתי עליהם כבר ייחסו לי. אבל לא - לא הייתה כל כוונה להיות גזעניים, חס וחלילה. אנחנו בסך הכול לא הבנו היטב את הנקרא. מדובר בדאגה לחברה הישראלית, ועם אייקיו קצת יותר גבוה משל מזרחים אולי גם היינו מבינים! 

אני חייבת להודות שאורשר ודומיו מצליחים להעציב אותי מסיבה אחת בלבד – עצוב לראות אליטה מתפוררת. זה מחזה כל כך עלוב ומעורר רחמים שקשה לי בכלל לכעוס. אנשי אקדמיה ואנשי תרבות מתבזים אחד אחרי השני, חושפים לעיני כל את בורותם. מאחר ושמחה לאיד זה ממש לא הקטע שלי, אני באמת רוצה לעזור לכם לתפוס את המצב כך שתפסיקו כבר להביך את עצמכם.

אתם חייבים להבין, את המערכה הזו אתם מנהלים מול בני הדור השלישי. אין לנו שמץ של מושג על מה אתם מדברים כשאתם מציפים את המנהגים הללו. זה לא פוגע, כבר הפסיק לשעשע מאז שחצרוני דש בנושא מכל זווית אפשרית, וזה בעיקר מעורר תמיהה בנוגע לקיבעון האובססיבי שלכם לגבינו.

בשורה התחתונה, בסך הכל לא בא לנו "להשתכנז". זה מבאס וסותר את "חזון המייסדים", אבל זו המציאות. אנחנו לא רוצים לבטל אתכם, אנחנו רוצים שתפסיקו לבטל אותנו. אשכנזי דגול אמר: "עם שאינו מכבד את עברו גם ההווה שלו דל - ועתידו לוט בערפל". וכך גם האדם. כך כולנו – מזרחים בני הדור השלישי. מבקשים ללמוד את עברנו, מבקשים לכפר על העוולות שנעשו לסבינו ולסבותינו. אנחנו מבקשים להוקיע את השנאה העצמית שהשרשתם בנו. את השנאה לשמות המשפחה, למוזיקה, לבית. את השנאה לערסים ולפרחות.

ההבנה הזו תהיה שלב ראשון וחיוני לאחדות הרצויה שאתם מתרצים דרכה את ההתבטאויות האלה. מי יתן ונצליח כבר לבנות לנו כאן בית, ולהיות לגוי אחד. עד אז- שבוע הבא אני בקבר רבי מאיר, עדיין לא מאוחר להעביר לי שמות!

*  המחברת היא חברת מערכת הבלוג בר דעת.  בשנת הלימודים תשע"ז תהיה סטודנטית שנה ג' בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן

5 תגובות:

  1. הכותבת מוכשרת להפליא.קראתי הרבה פוסטים פה אבל הפוסט הזה פשוט זהב טהור כתיבה שנונה וייחודית.

    השבמחק
  2. אכן כתיבה שנונה ונוקבת
    איזה יופי!

    השבמחק
  3. טור נהדר!

    השבמחק
  4. הכתבה מצוינת, אך הערה קלה. בל נשכח שהאשכנזים, למעשה איבדו מזהותם, הם כבר לא גרמנים, פולנים ועוד. ולעומת זאת, המזרחים, לא מבקשים להיקרא מזרחים, אלא מרוקאים, עיראקים ועוד. עצם הויתור של האשכנזים על זהותם האתנית, לטובת הקידמה, מדע, מודרנה (אורשר אמר, ממש לא מסכים עם האמירה) יוצרת מבחינתם ( מבחינת אורשר והאליטה האשכנזית) מצב שקשה להם לקבל את המזרחים שלא מוותרים על המסורת/ אתניות שבהם. אשמח אם תגיבי, נהניתי מאוד מהכתבה

    השבמחק
  5. הכתבה מצוינת, אך הערה קלה. בל נשכח שהאשכנזים, למעשה איבדו מזהותם, הם כבר לא גרמנים, פולנים ועוד. ולעומת זאת, המזרחים, לא מבקשים להיקרא מזרחים, אלא מרוקאים, עיראקים ועוד. עצם הויתור של האשכנזים על זהותם האתנית, לטובת הקידמה, מדע, מודרנה (אורשר אמר, ממש לא מסכים עם האמירה) יוצרת מבחינתם ( מבחינת אורשר והאליטה האשכנזית) מצב שקשה להם לקבל את המזרחים שלא מוותרים על המסורת/ אתניות שבהם. אשמח אם תגיבי, נהניתי מאוד מהכתבה

    השבמחק