דפים

יום שלישי, 12 ביוני 2018

מרצים כותבים: מדוע החדשות הפוליטיות מככבות בראש מהדורות החדשות? מאת פרופ' סאם ליימן-ווילציג


המשוואה המשונה: חדשות פוליטיות = עיקר החדשות הקשות (המהותיות)

מאת: פרופ' ליימן-ווילציג סאם


                                     



אתחיל בתרגיל מחשבתי. את/ה חייזר/ית מעולם אחר ונחתת בכדור הארץ. כייצור תבונתי, רצית להבין מה מעסיק את האנושות. אז מבקרים קודם במוסדות להשכלה גבוהה – ושם מוצאים מחלקות רבות אשר מלמדות (וחוקרות) מגוון רחב ביותר של מקצועות ותחומי ידע, מספרות ופילוסופיה דרך סוציולוגיה ומדעי המדינה וכלה בביולוגיה ופיזיקה בין שאר המקצועות החשובים בשלוש הפקולטות העיקריות. יתרה מכך, מספר הסטודנטים והמרצים במחלקות אלו מתחלק פחות או יותר שווה בשווה, עם נטייה קצת יותר לכיוון מדעי החברה וקצת פחות במדעי הרוח ובמדעים מדויקים. תמונה סבירה בהחלט.
ואז רוצים להבין מה קורה בעולם הזה (כדור הארץ) מידי יום ביומו. אז לוקחים ביד כמה עיתונים (וגם דרך המסך), מאזינים לטכנולוגיה הנקראת כאן ״רדיו״ וגם צופים ב״טלוויזיה״. ומה מגלים? כמעט בכל המדיה האלה ישנו תחום אחד אשר מדווחים עליו לפחות ב-50% מזמן השידור ושטח העיתון: ״פוליטיקה״! זה כבר ממש לא סביר.
אלא מה, כבני אדם (לא חייזרים) אנו כל כך מורגלים לתופעה ״משונה״ זו, שאין אנו תוהים על המקור שלה וסיבתה – ובעיקר: האם היא הגיונית?
באשר סיבות אפשריות לתופעה זו, ישנן כמה:
1- מנהיגים פוליטיים קובעים חוקים ומדיניות בכל מיני תחומים ובכך משפיעים על חיינו בצורה משמעותית.
2- בפוליטיקה יש הרבה ״דרמה״: תחרות עזה בין מפלגות ואישים, גידופים מילוליים וסכינאות מטפורית, וכן הלאה – ובני אדם נמשכים (רגשית) ל״עִימותִיאַדָה״ כזאת.
3- בתחילת העידן המודרני, כשהעיתונות החלה בדרכה, מי ששלט בתוכן (במישרין ובוודאי בעקיפין) היו המלכים ועוזריהם – והם קבעו את הטון (יחסי ציבור שלטוני) אשר נמשך עד היום הזה מכוח ההרגל.
אולם, האם ה״מונופול״ של חדשות פוליטיות בעמודי החדשות המרכזיים (כולל בשידור) מוצדק? האם הגיוני? לדעתי, לא כל כך – ובמיוחד אם נאמץ את המשוואה:
חדשות = אירועים/תופעות/חידושיםהמשפיעים על חיינו בצורה הכי משמעותית

כמה דוגמאות (מיני רבות): כאשר המציאו בארץ את ״מוביל-איי״, קראתם על זה בעמודי החדשות? הרי טכנולוגיה זו מורידה את מספר הנפשות הנהרגות בדרכים בארצנו בלבד הרבה יותר מאשר השב״כ וצה״ל יכולים למנוע הרוגים בטרור.
שמעתם את המלה CRISP-R? זוהי טכנולוגיה אשר הביאה למהפכה אמתית בהנדסה גנטית, דרכה יכול כל מדען (וגם הדיוטות בבית עם הציוד המתאים, שאינו עולה הון) לבצע מניפולציות על הגנים בדרכים מהירות וזולות בהרבה לעומת העבר, למטרות חיוביות (כגון, טיפול במחלות) ושליליות (לוחמה ביולוגית). האם זה לא מתאים  לעמוד הראשי של העיתון?

לאחרונה חברות בנייה (״קבלנים״) מסביב לעולם החלו לבנות בניינים שלמים (אמיתיים) באמצעות מדפסות תלת-ממד ענקיות – כמובן, בזיל הזול ובמהירות בזק לעומת שיטות הבנייה המסורתיות:
אז במקום לבזבז שטח חדשות כל שני וחמישי בארץ על מיסוי הדירה השלישית, פועלי בניין שנהרגים וכדומה, מדוע אין העיתונות ״דוחפת״ טכנולוגיה מהפכנית זו אשר עשויה לפתור את האחת הבעיות האקוטיות ביותר בישראל? ובמיוחד כשאחת חברות הדפסת תלת-מימד המובילות בעולם (Stratasys) הינה ישראלית!  http://www.stratasys.com/

אפשר להמשיך עם דוגמאות אין-ספור. הבעיה אינה ״מה מתרחש בשטח״, אלא ״מה קורה בראש של העורכים/עיתונאים״. או ליתר דיוק: מה לא קורה בגולגולת שלהם! הגיע הזמן שעולם העיתונות יפתח ראש, ירחיב אופקים ויתחיל להבין שלא רק ״פוליטיקה״ חשובה לחיים שלנו. את ״הדרמה״ נוכל לקבל בתיאטרון או בתוכניות טלוויזיה; חדשות משמעותיות (לרוב) ניתן – חייבים! – למצוא ולכסות בתחומי חיים אחרים.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה