דפים

יום שלישי, 19 בדצמבר 2017

סטודנטים כותבים: בין פורנו לבריונות ברשת. מאת ערן ליס

בין תעשיית הפורנו לבריונות ברשת -  חייה ומותה של השחקנית אוגוסט איימס
מאת: ערן ליס*


בתחילת דצמבר חווינו כולנו אירוע בעל משמעות מאוד עמוקה לחיינו. לא, אינני מדבר על חתונתם הקרבה של הנסיך הארי עם בחירת ליבו מייגן מרקל. אני דווקא רוצה להתמקד בסיפור אחר, אך כזה שיש לו המון השלכות ותובנות למציאות שלנו כיום.
בחמישה בדצמבר, צעירה בשנות העשרים המוקדמות לחייה בשם מרצדס גרובווסקי, נמצאה מתה בדירתה בקליפורניה, ככל הנראה שמה קץ לחייה. נסיבות האירוע קשורות ככל הנראה לעובדה שהצעירה חוותה בריונות ברשתות החברתיות, שזה כשלעצמו בעיה אשר דורשת טיפול, אבל בהחלט לא חדשות מסעירות. מתברר, כי הסיבה לתרעומת כלפיה הייתה בציוץ שהיא פרסמה אשר ניתן לפרשו כהומופובי. גרובווסקי, אשר התברר כי התמודדה עם עבר של הפרעות פסיכולוגיות לא יכולה הייתה לעמוד בשטף התלונות וכעבור ארבעה ימים בלבד היא נמצאה מתה בדירתה. עוד פרט, גרובווסקי אולי קיבלה את השם מרצדס בלידתה אבל למעריציה היא הייתה ידועה בתור אוגוסט איימס, כוכבת פורנו.


whichever (lady) performer is replacing me tomorrow for , you’re shooting with a guy who has shot gay porn, just to let cha know. BS is all I can say🤷🏽‍♀️ Do agents really not care about who they’re representing? I do my homework for my body🤓✏️🔍



כדי להבין את הציוץ, סיפור הרקע הוא סירובה של איימס לבצע סצנה עם כוכב שגם השתתף בפורנו גייז. מסתבר שבתעשייה זהו דבר ידוע שרמת הבדיקות הרפואיות בסוגה זו אינה גבוהה והיא רצתה לשמור על עצמה ועל גופה.

נשאלת השאלה, איך ניתן להתייחס ולהבין את הסיפור הזה? האם מדובר אך ורק בתוצאה עגומה של בריונות ברשת? אולי בכלל צריך לחפש את הגורמים  בתעשיית הפורנו ובניצול המחפיר של נשים המועסקות בתעשייה זו  כמעט ללא הפרעה או ביקורת מצד אף גורם רשמי  משמעותי?
האם בשמם של ערכים של שוויון לקהילה הלהט"בית ניתן למחוק את זכותה של האישה על גופה? האם העובדה שמדובר בכוכבת סרטים כחולים מאפשרת לחברה לשלול ממנה להחליט מי יהיו שותפיה לעבודה?
המסקנה המתבקשת היא שבריונות ברשת אינה קשורה לערכים אלא לתרבות של שיח כפייתי ואלים, שיכולה להתקיים גם על ידי גדולי הדוגלים בזכויות אדם. בשום מקרה אסור שתהיה הצדקה לעדר של אנשים להשתמש ברשתות החברתיות על מנת לדרוס את כבודו והחלטתו של אדם, ובפרט כאשר מדובר על גופו. כל אדם זכאי לכבוד ולאוטונומיה.

המחשבה שלא הניחה לי היא שאם הייתה לאיימס יכולת קסם להעלים את אחת העוולות אשר איתם נאלצה להתמודד, במה היא הייתה בוחרת? בריונות ברשת? ההתמודדות הקשה עם דיכאון? חוסר ההכלה של החברה לרצונות שלה? או אולי מציאת מפלט מהמקצוע שבו בחרה? אם היה מדובר בשחקנית "רגילה", האם הסיפור היה תופס יותר כותרות? האם ברגע שאיימס איבדה לכאורה את כבודה העצמי, היא גם איבדה את קולה העצמי?
אני מאמין כי בסיפור הזה עולות הבעיות הקשות ביותר שהחברה שלנו צריכה היום להתמודד איתם, וכדי להתמודד אנו מוכרחים לדבר גם על הסיפור הזה. עם כל הכבוד, האם מייגן מרקל, אשר כבר צוטטה מספר פעמים כפמיניסטית אקטיביסטית תוכל להתייחס גם לאירועים הללו בישיבות הבאות שלה עם המלכה?

*   המחבר הנו סטודנט לתואר שני בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה