דפים

יום שני, 4 באפריל 2016

מרצים כותבים: העידן הירוק של טראמפ

טראמפ מוביל את עידן הירוק
מאת: מישל שטיין טיר*



  
פוליטיקאים שרוצים "לתפוס" כותרות ולהגיע לכמה שיותר בוחרים נדרשים להשתמש בארבע אינטליגנציות רטוריות מרכזיות שמאפיינות את תבניות ההתנהגות של בני אדם. לכל אינטליגנציה - מערכתית, יישומית, רגשית ויצירתית - יש בהתאמה צבע מאפיין - כחול, אדום, צהוב וירוק.

דונלד טראמפ, המתמודד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מוביל את עידן הירוק. ירוק מייצג את האינטליגנציה היצירתית שמאפיינת אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, שמרבים להשתמש במסרים ישירים ובוטים. שפת הגוף שלהם מפתיעה, תנועות הידיים מרחביות וגדולות וקולם בוטה או מפתה. טראמפ הירוק משתמש ב'סאונד בייטס' בעלי אופי מזלזל, שמובילים לכותרות סנסציוניות ושובר את כל הכללים הנשיאותיים. עד למערכת בחירות זו מנהיגים נהגו להשתמש בירוק במשורה, בוחרים עבורו רגעים מיוחדים בלבד, ובדרך כלל העדיפו כחול.

כשאובמה עוד היה בחור אפרו-אמריקני חדש בשכונה, היה עליו להוכיח שגם אדם שחור יכול להנהיג ולשם כך הוא השתמש בהרבה כחול. את האינטליגנציה המערכתית מאפיינים מסרים ממלכתיים הקשורים לחוק וסדר ולעובדות מספריות. שפת הגוף מתונה ומאופקת, והקול נוטה להיות שקט ובוטח. בנאום הראשון שלו כנשיא בעצרת האו"ם בספטמבר 2009, אובמה השתמש ב-58% כחול והירוק לא הופיע כלל. מטרת העל שלו היתה לשדר למנהיגות העולם שיש להם על מי לסמוך. מסרים ממלכתיים כבר מזמן לא שולטים בכותרות כי היום הם נתפסים על-ידי רבים כשקרים של פוליטיקאים.

אובמה יודע שכדי ל"תפוס" כותרות עליו להיעזר גם באדום. האינטליגנציה היישומית מאפיינת אנשים אסרטיביים שאוהבים שורות תחתונות. שפת הגוף חדה וזוויתית: ידיים חותכות את האוויר, אגרופים קפוצים ואצבע דוקרת. קולם רם ומהיר עם הדגשות רבות של מילים. סיסמת הבחירות YES WE CAN  שהובילה את אובמה לבית הלבן היא דוגמה מובהקת לשימוש יעיל באדום. גם טראמפ משתמש באדום וחוזר שוב ושוב על סיסמת הבחירות שלו: "נחזיר את אמריקה להיות נהדרת". אך כדי שיצטטו את המסר בתקשורת, הוא נעזר גם בירוק ומגיע לבמה כשהוא חובש כובע מצחייה מאוד לא נשיאותי שעליו מודפסת הסיסמה.

מפעם לפעם טראמפ משתמש גם בצהוב. האינטליגנציה הרגשית מאפיינת אנשים מוחצנים ומעוררי אמפטיה שיודעים לספר סיפור טוב. שפת הגוף שלהם נוטה להיות פתוחה ודרמתית וקולם מגוון ותיאטרלי. הנשיא ביל קלינטון למשל בורך באינטליגנציה רגשית מאוד מפותחת. במהלך עצרת הבחירות בפלורידה טראמפ סיפר על העצות שקיבל מבתו איוונקה ומאישתו מלניה, והאשים אותן בהופעה המשעממת שהציג בעימות הטלוויזיוני האחרון שבו השתתף. הנשים בחייו, לטענתו, התחננו שידבר כמו נשיא. "אבא, גם אם היריבים יגידו לך דברים שאתה לא אוהב, אל תענה להם", טראמפ ציטט. הן ייעצו לו בתבונתן להיות יותר כחול. "אתם מכירים את איוונקה?" הוא שאג בשוביניזם בוטה, והקהל המשולהב בעצרת הבחירות הניף את ידיו באוויר וצעק: "כן!" "שמעתי להן," טראמפ הודה תוך שהוא חוזר בטבעיות לירוק המוכר והאהוב עליו: "זאת הייתה טעות. אנשים אוהבים שאומרים להם את האמת. אמריקה, גם כשהיא יוצאת למלחמות היא עושה את זה 'פוליטיקלי קורקט'. גמרנו עם זה".

עד לא מזמן ה'פוליטיקלי קורקט' שלט בתרבות ובערכים האמריקנים, אך טראמפ מוציא לאור בגאווה את הגבר-האמריקני-הלבן-העשיר-השוביניסט-השחצן. הילרי קלינטון, המועמדת
 הדמוקרטית המובילה, תידרש לבלוע הרבה עלבונות ולהימנע מהיגררות אחרי טראמפ הירוק. אצל נשים התנהגות ירוקה בוטה נתפסת כאגרסיבית וגסה, בעוד שגברים נתפסים כאסרטיביים וישירים, כאלה שלא מפחדים לומר את האמת בפנים.

שימוש יתר באינטליגנציה יצירתית עלולה להפוך לחרב פיפיות. באירוע שהתרחש שלושה ימים לפני הבחירות באילינוי, קמה תנועת נגד לרטוריקה האלימה של טראמפ שהובילה לעימותים מילוליים ופיזיים בין תומכיו ומתנגדיו. חומת ה-PC שמרה על אמריקה מאוחדת והגנה מפני גזענות, אך שנאת השונה תמיד קיימת וטראמפ הצליח ללבות אותה ולפרוץ את הסכר. בעוד כמה חודשים נדע אם הירוק שירת את טראמפ והביא אותו לכס הנשיאות או שהפחיד רבים בארצות-הברית וברגע האמת הם החליטו להכריע בתבונה ולא לבחור בו.

*הכותבת היא דוקטורנטית בביה"ס לתקשורת, אונ' בר אילן. מומחית לרטוריקה ותקשורת פוליטית, מכשירה בכירים בכל משרדי הממשלה ובחברות גדולות במגזר העסקי. מרצה בבתי הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן ובמרכז הבינתחומי. יזמה והגישה במשך 5 שנים את פינת הטלוויזיה 'מעבר למילים' בערוץ הכנסת ובערוץ 2, שבה ניתחה את הרטוריקה של פוליטיקאים ישראליים ובינלאומיים. כתבה את הספר: 'משחק מול מצלמה' על-פי רותי דייכס (2003).
המאמר פורסם לראשונה במדור הדעות של ynet ביום 21.03.16   http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4781320,00.html





תגובה 1: